انتشار کتاب «وحدت وجود یا وحدت شهود» از سوی انتشارات مدرسهعالی شهید مطهری (ره)
وحدت وجود یا وحدت شهود از نگاه شیخ علاءالدوله سمنانی، سید محمد گیسو دراز و شیخ احمد سَرهِندی (نقد و محاکمه)
مراد ابنعربی از عینیت حقتعالی با اشیاء غیر از تصور عوامانه است. این عینیت در عین غیریتی ویژه مطرح است و عارفان قائل به نظریه وحدت وجود با عقیده به کمال عینیت و یکی دانستن حق و خلق، کمال غیریت و تمایز را بین حق و خلق قائلاند؛ بنابراین دیگر جایی برای اشکالات مطروحه توسط شیخ علاءالدوله سمنانی و سید محمد گیسو دراز و شیخ احمد سَرهِندی بر پایهیکی دانستن حق و خلق توسط ابنعربی در نظریه وحدت وجود باقی نمیماند؛ زیرا ایرادات ایشان برخاسته از عدم تصور صحیح اطلاق مقسمی ذات حق و نیز مسئله تمایز احاطی حق و خلق میباشد.
اینها موضوعاتی است که توسط محقق ارجمند جناب حجتالاسلام دکتر مرتضی کربلایی، در این کتاب دنبال شده و با قلمی عالمانه به بیان آن پرداختهاند.
حجتالاسلام کربلایی از فارغالتحصیلان مدرسهعالی شهید مطهریاند که از سال ۱۳۸۰ در شهر مقدس قم به تحصیل مشغول بوده و از محضر اساتید حوزه علمیه قم بهره بردهاند.
کتاب در پنج فصل تنظیم گردیده است، در فصل اول به موضوع وحدت وجود از دیدگاه ابنعربی و شارحان مکتب وی پرداختهشده و سعی گشته تا دیدگاه ابن عربی بهطور کامل و شفاف توضیح داده شود.
لذا به بیان دیدگاه حکمت مشاء در باب وحدت و کثرت (وحدت سنخی و کثرت تباینی وجود)، دیدگاه حکمت متعالیه (وحدت سریانی و کثرت تشکیکی وجود) و نهایتاً دیدگاه ابنعربی (وحدت شخصی وجود و کثرت ظهور) بیانشده و در ادامه بین دیدگاه حکمت مشاء و حکمت متعالیه و عرفان ابنعربی مقایسه شده است. در ادامه بحث اعتبارات وجود و تحلیل لوازم اقسام اقوال وحدت و کثرت در وجود در مکاتب مختلف آمده است و چگونگی تمایز حق و خلق به تفصیل توضیح دادهشده تا معلوم گردد حلول حق در خلق بههیچعنوان از نظرات ابن عربی مرتبط نمیشود.
در فصل دوم نظرات شیخ علاءالدوله سمنانی درباره وحدت وجود آمده است و با بیان وجودشناسی سمنانی، اشکال شیخ علاءالدوله بر وحدت وجود ابنعربی آمده است. در فصل سوم، دیدگاه سید محمد گیسو دراز درباره وحدت وجود و سپس در فصل چهارم، انتقادهای شیخ احمد سَرهِندی نسبت به وحدت وجود توضیح دادهشده است. نویسنده در فصل پنجم به نقد و تحلیل نقدهای سمنانی و گیسو دراز و سرهندی بر وحدت وجود مبادرت کرده و سعی دارد با نگاهی دقیق دلیل و علت انتقادها و اشکالات اینها بر نگاه ابن عربی را بیان دارد و با توضیح مناسب، عینیت حق با اشیا و اتصاف حق به امور پست و مذموم را دور از نظر ابن عربی دانسته است.
این کتاب از سوی انتشارات مدرسهعالی شهید مطهری در ۳۱۲ صفحه و با جلد شومیز، در تیراژ ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.